tirsdag den 17. januar 2012

Tirsdag D.17/1

Logbog tirsdag D.17/1
6.E – Lave fremtidens skole
Jeg starter med at skrive plan for dagen op på tavlen. (5 punkter)
Jeg viser nu min version af fremtidens skole og fortæller hvordan jeg har lavet og hvilke tanker der lægger bag. Så viser jeg min ”ikke” version så eleverne kan se hvad det er jeg vil have de skal. Jeg deler dem så op i grupper hvor støttelæreren får en gruppe han skal være fuldt støtte på under hele processen. Han går nu rundt på skolen så de kan se hvad en skole indeholder nu og hjælper dem til at få ideer til hvordan den kan se ud om 30 år. Jeg går med de resterende elever. Da vi kommer tilbage skal de i grupperne lave en skitse over hvad de vil lave og skrive hvad de skal bruge. (målet er at de skal bruge deres fantasi og samarbejde) De sidste 5 minutter bliver brugt på at jeg får klar besked om hvad jeg skal skaffe til dem. Jeg synes at timen forløb som planlagt. Eleverne skal hele tiden have klar besked om hvad der skal foregå og hvorfor, for at de kan forholde sig til det.
3. klasserne idræt:
Ja endnu engang skrider planlægningen. Der er stadig håndværkere i pige salen. Så hvad gør man med 70 elever og kun en sal med et bold forløb på programmet? Vi måtte improvisere fælles opvarmning (mit forslag) Og valgte at tage halvdelen af eleverne med ud. Jeg blev indenfor og kørte efter planen med en af de andre lærere og 2 andre gik ud. Det er også noget der kan ske når man kommer ud og her må man som lærer tænke kreativt og få det bedste ud af timen.
Teammøde 5.B.
Jeg har i dag været til teammøde som bestod af drøftelse af en elev hvor der er lavet en indberetning. Jeg blev kort informeret omkring sagen, og der skulle godkendes en beskrivelse af eleven og skolens bekymringer i forhold til mistrivsel hjemme. Jeg blev her klar over hvilke alvorlige ting man som lærer også skal forholde sig til og handle efter. Samt nogen gange accepterer kommunens håndtering af sådanne sager som ikke altid for elevens bedste.
Igen en længere smørre... Men jeg lærer bare noget nyt hver dag :)

3 kommentarer:

  1. meget dejligt at se at din nye plan lykkes. klasseledelse og relationer, det må være emnet for din næste opgave

    SvarSlet
  2. Nej hvor er det fedt at du kan være med i en proces om en indberetning...! Jeg håber også at kunne følge med i en indberetnning har på stedet... :-) Ikke at det er rart, men synes det er en god erfaring at have med...

    SvarSlet
  3. Hej Laura.
    Ja det vil jeg rigtig gerne inddrage i min opgave, men det vil umiddelbart ikke være opgavens problemstilling, men ting der ihvertfald vil blive behandlet.

    Ja Pil, og samtidig blev jeg også klar over hvilket kæmpe ansvar man som lærer faktisk får. Det vidste jeg selvfølgelig godt, men når man bliver inddraget i sådan en sag, bliver det bare rigtig virkeligt.

    SvarSlet