mandag den 16. januar 2012

Mandag D.16/1

Logbog mandag D.16/1
5.B
Planen var at eleverne skulle genfortælle det de har læst. Så se film og se denne færdig næste gang. Med efterfølgende behandling af den. Men min plan bliver hurtigt ændret. Jeg misser 2 lektioner på onsdag da klassen skal på tur, så vi har kun 3 lektioner i alt i denne uge og ikke 5 som jeg troede. 2 drenge har haft fødselsdag i weekenden og jeg ved det er vigtigt for eleverne at markere det og de vil rigtig gerne dele ud. Så vi genfortæller det læste. Drengene deler ud, imens jeg får projekter til at virke. Tidsmæssigt vil det blive meget presset at skulle se hele filmen. Så jeg vælger at stoppe filmen da fremtidsklippet er slut (da det egentlig kun er dette der er relevant i forhold til mit forløb) og får eleverne til at bruge de sidste 7 min. på hver især at sidde og gøre sig tanker om det kan være realistisk. Er de ikke færdige er det lektie til næste gang.
Allerede her opdager jeg en kæmpe forskel i forhold til specielklassen. Det at forstå en besked, at forstå en opgave, at tage det seriøst, og deltage i fælles samtale på klassen. I 5.B skulle jeg ikke bruge særlig meget tid på forklaring osv. Så allerede her har jeg stof til min professionsopgave.
6.E - idræt piger (første gang alene)
Igen skred planen fuldstændig. Målet for denne time var at pigerne skulle få fornemmelsen for bevægelse til musik. Pigerne havde glædet sig fordi de selv havde musik med og jeg havde lovet at vi skulle benytte boksepuderne som rekvisit i undervisningen. Da jeg låser op til salen, må vi konstatere at der er håndværker og at vi ikke kan være der. Der er mange ideer, meninger og sure, skuffede ansigter og udbrud. Så jeg må skære igennem og sige at vi går i klassen. Da vi kommer derop er der ikke nogen afspiller, så dette må jeg skynde mig ned og hente. Pigerne er sure og skuffet men da jeg udviser lige så stor utilfredshed for situationen, samtidig med at jeg fortæller at vi nu må få det bedste ud af timen for det er sådan det er, bliver pigerne gode igen.
Vi kommer i gang og det her er meget grænseoverskridende for de fleste. Jeg vælger at smide hæmninger og danse frit løs og pigerne prøver at efterligne så godt de kan. Jeg havde hele tiden målet for øje at pigerne selv skulle få fornemmelsen til musik, så jeg deler dem op 2 og 2 og de skal lave spejløvelser i følgeskab til musikken. Her ændre jeg opdelingen så de rotere så alle prøver at være sammen med alle. Det er her pigerne pludselig giver slip. På et tidspunkt er opdelingen den helt rigtige sådan at pigernes kompetencer mødes og de faktisk sammen følger musikken, de griner og har det samtidig sjovt med hinanden. De sveder og er forpustet og har pludselig været aktive på en helt anden måde end de plejer. Jeg valgte at stoppe 5 min. før og lade pigerne være med i planlægningen af hvordan vi skal lave denne serie. Og sammen kom vi til enighed om musik og struktur omkring det. Slut målet er at vi skal lave en serie som skal vises for deres lærer i uge 8.
Jeg har haft rigtig mange små episoder der kan knyttes til relationer. Det er gået op for mig hvor vigtigt det er at skabe gode relationer til eleverne for at få undervisningen til at fungere. Jeg er kommet godt for start med selve klassen, men der har været en pige som virkelig har været svær at komme ind på. Så svær at hun sagtens kan ødelægge en hel undervisningssituation hvis hun ikke gider deltage. Derfor havde jeg valgt at lade eleverne have medbestemmelse i idræt, for at prøve at skabe motivation. Jeg føler at det er lykkedes og lige denne elev havde (ifølge praktiklærer) for første gang idræts tøj med, var aktiv, og ikke mindst hun smilte til tider. Da timen var slut begyndte hun at fortælle mig rigtig mange personlige ting. Ting som jeg godt havde observeret, men havde aldrig troet at hun ville begynde at betro sig sådan til mig. så her kan man se hvor vigtigt det er at skabe relationer til sine elever.

2 kommentarer:

  1. kære Anette,
    Nogen gange er virkeligheden bare så bøvlet. Jeg tror at det er vigtigt at du laver struktur i idræt som med spejløvelsen, frie opgaver er meget svære for disse elever. Ja relationer er vigtige og heldigvis er der skrevet meget dejlig teori om det, som du kan læse til din næste opgave.

    SvarSlet
  2. Hej Laura
    Jeg har forberedt øvelser til pigerne i idræt til næste gang.

    SvarSlet