torsdag den 5. januar 2012

Torsdag D.5/1

Logbog for torsdag D.5/1

6.E:
Vi startede med opsamling fra vores brainstorm igår, da eleverne skulle bruge infoen til deres videnssøgning på nettet idag. Jeg valgte nogle hovedfokus områder der blev skrevet på tavlen, hvor eleverne efterfølgende skrev sig på under hvilken af områderne de ville undersøge. Der var givet klar besked med ill. tidslinie at de skulle søge viden på nettet om fortiden og nutiden og gøre sig tanker ud fra udviklingen omkring hvordan fremtiden så måske kan blive. Samt at de skulle være klar til imorgen, hvor de skal fortælle os andre hvad de har fundet ud af.
Men så kom der lige en ups'er. At følge en bageopskrift halvt har ligsom ikke den samme virkning som hvis man fulgte den helt. Og pludselig kom spørgsmålene. må vi arbejde sammen, må vi sidde i det andet rum, hvor skal vi søge henne, SKAL vi arbejde sammen med en anden??????? (planlægning)
Okey, jeg burde jo så havde været meget mere tydelig omkring disse ting også, men med lidt kaos i starten og efterfølgende afklaringer på spørgsmålene - kom eleverne rigtig godt igang.
Jeg måtte dog skille 2 piger ad så de arbejdede hver for sig. Tæt på var det også med 2 drenge, men de formåede dog at lave det meste af det de skulle.
Jeg må indrømme at jeg ikke er den skarpeste til computer. Men har hurtigt fundet ud af at man som lærer alligevel ikke skal lade sig skræmme for brugen af digitale medier i sin undervisning. Elevernes forudsætninger for at arbejde og kunne håndtere både computere og nettet er på nogle punkter langt større end mine, og jeg brugte meget elevernes it kompetencer til at løse spørgsmål og problemer. Samtidig fik disse elever også noget selvtillid i forhold til at de var til stor hjælp for dem selv, lærer og sine kammerater. Skønt med sådan en åbenbaring.
Afslutning og opsamling af timen foregik lidt kaotisk i starten. eleverne var nemlig SÅ fanget i deres søgning at de slet ikke havde tid til at stoppe, og andre dem der havde forstået at de skulle slutte rendte lidt forvirret rundt og sænkede de andre. Derfor måtte jeg skabe struktur i kaos. Lidt hævet stemme så man kunne overdøve larmen og de fandt hurtigt ud af at finde deres plads, og de sidste fik pakket sammen.
Så vi tog lige en runde omkring hvor meget de manglede og hvad de skulle derhjemme. En enkelt elev havde ikke computer eller internet hjemme, så hun fik istedet besked på at spørge sin mor om hvordan det foregik dengang hun gik i skole. Det er jo også videnssøgning, tænker jeg. (elevforudsætninger)

Jeg må sige at jeg allerede nu er rigtig glad for min praktiklærer. Ikke nok med at hun er rigtig god til at jeg føler mig tryk, så er hun allerede nu begyndt at få eleverne til at henvende sig til mig istedet for selv at hjælpe dem. Så det virker som om at hun forbereder dem på at hun snart ikke er der og det så er mig der har hendes plads. Det er jo både godt for mig og for eleverne.

En god dag med aha-oplevelser med hjem i tasken. Imorgen skal vi vidensdele samt evaluere på genrel viden om udviklingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar