torsdag den 26. januar 2012

Torsdag D.26/1

Logbog torsdag D.26/1
6.E
Jeg valgte at komme før tid og gå med ned til læsebånd for at se hvordan det fungere. Kl.7.50 ringer klokken ind og hele skolen læser 20 min. frem. Jeg fik lov til at gå ud på gangen for at læse med en elev. Her fik jeg pludselig øje på nye mestrings strategier. Hans øje kløede, så skulle han pudse næse, så havde han ondt i halsen. Alt dette fordi han simpelthen ikke kan læse. Jeg hjalp ham til lydering af bogstaver samt opdeling af ordet og på den måde kom han igennem en side i hans bog.
Da timen gik i gang var der ro imens jeg fortalte hvad der skulle ske. Eleverne fik lov at komme i gang med det samme. Igen kom der mange mestrings strategier frem, fordi det for nogle elever er rigtig svært at være kreative og se hvad det kan bruges til videre i forløbet. Derimod var der også elever som har det rigtig svært fagligt der virkelig fik succes. Samt det at jeg har valgt at det skal være individuelt har været rigtig godt for processen for disse elever da de er meget usikre og ved gruppearbejde har været passive.
I går havde jeg lidt problemer med en elev, men synes stadig at han skulle have mulighed for at være med. Jeg viste at hvis det gik galt kunne jeg sende ham til min praktiklærer. Han opfører sig faktisk rigtig pænt i starten. Støttelæreren står helt bevidst ovre ved hans bord og hjælper de andre. Eleven laver ikke noget og genere ikke så vi lod ham sidde. Første gang jeg går hen til bordet for at hjælpe en af de andre, giver han udtryk for at han ikke vil have at jeg skal komme derhen. Jeg vælger at ignorere det, men kan i løbet af timen godt høre grimme kommentarer rettet mod mig. Da første time er gået vælger jeg at henvende mig til ham, for at høre hvor langt han er nået. Han har tegnet en robot og dette roser jeg ham for. Så spørger jeg om der skal laves mere på den, hvor han svare at det ikke rager mig. jeg informerer ham om, at det gør det faktisk. Og går videre til de andre og roser dem for det de har lavet og det de fortæller mig omkring deres person og tanker. (råd fra praktiklærer) Da jeg skal hen for at hjælpe en af de andre der sidder henne ved ham, begynder det verbale at slå klik for ham. Han råber imens han sviner mig til. Det kan jeg ikke ignorere. Jeg siger at sådan skal han simpelthen ikke tale til mig og nu kan han gå ned på lærerværelset, og at jeg ringer til Ellen (min praktiklærer) og siger at han er på vej. Med en ligegyldig attitude og fortsættende verbalt angreb på mig går han ned af gangen mod lærerværelset. Da der er 5.minutter tilbage af timen og resten af klassen sidder og skriver logbog, kommer han tilbage sammen med min praktiklærer. Han vil gerne skrive i sin logbog, og hun går ud med ham igen. Han har skrevet følgende: Kære Annette undskyld jeg var dum jeg gør det bedre i morgen det lover jeg. Dette viser bare at det ikke var mig han havde et problem med, men det viste jeg godt derfor valgte jeg at ignorere det i starten. Men et tydeligt tegn på mestring. For at komme igennem timen uden at tabe ansigt over for de andre fordi han ikke kan finde ud af det. Det jeg synes er svært er, at han heller ikke vil modtage hjælp. Jo fra min praktiklærer som kender ham, men fra os andre vil han ikke. Jeg har prøvet at hjælpe men når jeg får det på et niveau hvor han faktisk kan være med, begynder han på disse uhensigtsmæssige mestringsstrategier.  Jeg overvejer at tage en snak med ham omkring hvordan vi bedst kommer igennem timerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar