fredag den 13. januar 2012

Fredag D.13/1

Logbog Fredag D.13/1
6.E
Efter en god samtale med Laura i går, var jeg ved godt mod igen. Inden timen tog jeg fat på min praktiklærer og fortalte hvad jeg nu havde tænkt mig. Og søgte hjælp til gruppe inddeling af klassen. Hun synes det lød rigtig fornuftigt at jeg ville dele dem op, og sætte støttelærer fuldt ud på den ene af grupperne.
Jeg gik ind i klassen med optimisme, og viste at jeg havde et mål med denne time. Jeg har valgt at eleverne skulle lave det færdigt vi ikke nåede i går for målet for timen lykkedes ikke, derfor valgte jeg individuelt arbejde. Jeg illustrerede på tavlen hvad de skulle skrive i deres hæfte (2 årstal) og kom med forslag til hvad de kunne skrive/tegne om. Klassen blev delt i 2 hvor støttelærer gik ind ved siden af med nogle elever. Jeg fortalte ham tydeligt hvad målet var, og hvad jeg ville have han skulle gøre.
Der hvor jeg var forløb det godt. En enkelt elev kunne ikke komme i gang, hvor jeg prøver at hjælpe hende, men hun går helt i baglås. Jeg bruger generelt meget tid på at få dem til at markere hvis de har brug for hjælp, og ikke gå hen til mig eller kalde på mig, for jeg vil rigtig gerne hjælpe dem, men det bliver efter tur. Da den tidligere nævnte pige stadig er gået i baglås, spørger hun om hun må høre musik for så kan hun bedre koncentrere sig, det giver jeg lov til, og pludselig har hun skrevet 1,5 side hvor indholdet er meget fornuftigt. Hvor er det flot at hun selv kan meddele mig hvad hun har brug for.
Mens vi sidder og arbejder går døren op fra det andet lokale. Det er samme elev som var på tværs i går som vil ind og sidde hvor jeg er. Støttelæreren er gået efter ham og beder ham om at komme tilbage. Eleven kigger op på mig og spørger om han må blive. Jeg svare nej det må han ikke, han skal være hvor han er blevet bedt om (råd for praktiklærer) Han går tilbage igen og døren bliver lukket. Da timen er ved at være slut, kommer samme elev ind i klassen igen og pakker sine ting sammen. Der er sket noget der har gjort at han forlader skolen. Støttelæreren fortæller at i og med at jeg har skilt eleverne ad, har han ikke nogen, han kan få med på vognen når han ikke mestre de opgaver der bliver stillet. Selvom støttelæreren prøver at hjælpe ham, vil han simpelthen ikke modtage hjælp. Hans far er nu kontaktet og eleven er nu ikke længere skolens ansvar.
I pausen snakkede jeg med min praktiklærer omkring om det var fair at sende ham med støttelæreren. Men hun sagde at det skulle jeg ikke tænke på for det var hende der havde lavet grupperne, og han var gået lige meget hvad der var blevet sagt og gjort. Vi har nu aftalt at for at jeg kan være forberedt på sådanne ting får jeg en opdate inden timen starter hver dag om der er noget under opsejling.
Men for de andre elevers vedkommende, så er målet for undervisningen lykkedes, blot på en anden måde.
Den sidste time havde vi evaluering for ugen. Jeg havde her spurgt min praktiklærer om det var ok at bruge belønning. Hun synes helt klart jeg skulle prøve det af. DET VIRKER! 13 spørgsmål, ingen havde under 10 rigtige, så det er jo super flot. Et stykke slik pr. rigtigt svar – det er motivation for læring når det er bedst.
Jeg går nu på weekend med en rigtig god mavefornemmelser over mit forløb. Jeg har min praktiklærers fulde opbakning og hun er så god til at komme med gode råd, ideer, erfaringer så jeg føler mig godt tilpas.

3 kommentarer:

  1. Hej Anette.

    Det lyder som om du har fået en udfordring...! men skønt at belønningen virker, det har jeg også god erfaring med i min praktik... :-)

    Jeg synes det er rigtig synd for den elev de nu ikke længere vil tage ansvar for. Var der slet ingen mulighed for at at han kunne være blevet i gruppe med dig, når nu han opsøgte det?

    Synes ellers det lyder som en super lærer du har fået dig... :-)

    Pil

    SvarSlet
  2. Hej Pil.
    Ja jeg havde det lidt på samme måde omkring denne elev. Men det fungere bare sådan at vi ikke kan tvinge dem til at blive. Som vores gæstelærer i AKT fortalte at det eneste man kan gøre er at kontakte forældrene og meddele at eleven nu har forladt skolen. Jeg har efterfølgende fået afvide at netop denne elev skal tages op på et supervisionsmøde, hvor der skal diskuteres om han er i det rigtige tilbud.

    Jeg er rigtig glad for min praktiklærer. Hun er super god til at inddrage mig i alt.

    SvarSlet