onsdag den 4. januar 2012

Onsdag D.4/1

Logbog for onsdag D.4/1

Så var det tid til at jeg skulle ind og undervise i 6.E
Og man må sige at jeg er kommet forbavsende godt fra start.
Da jeg trådte ind af døren blev jeg mødt af en jubel af elever, der tydeligt udviste glæde ved at de skulle have mig... Sådan er det jo altid når der skal ske noget nyt.
Vi var 4 lærere tilstede. Med lettere rysten i stemmen begyndte jeg at fortælle lidt om mig selv. Eleverne fik lavet navneskilte, samt uddelt et kladdehæfte de skal bruge når de skal have mig.
Jeg havde også lavet en liste hvor der stod hvilke lektioner jeg kommer, som blev hængt på væggen, så der ikke opstår forvirring hvis jeg pludselig kommer.
De skulle så skrive om dem selv. Og dertil havde jeg skrevet på tavlen lavet en liste illustreret som var det siden i deres hæfte - med overskrift samt de ting de skulle udfylde. Der var i starten en "lad" holdning til at de skulle skrive de ting. Men da jeg fortalte dem at jeg efter hver time samler hæfter ind for at se hvad de har skrevet og om de har lavet det jeg beder dem om, kom de hurtigt igang.
Vi tog en runde hvor alle fortalte om dem selv og dette skabte rigtig god atomfære og relationer i forhold til fritidsinteresser. Dette brugte vi første time på, og som jeg sagde til min praktiklærer så er det SÅ VIGTIGT at skabe denne kemi fra start så man grundlæggende ved hvem hinanden er.
2. time foregik med brainstorm om fremtiden. Dette havde de ikke prøvet før. Så vi startede med at oversætte ordet og finde ud af hvad det egentlig betød og hvad vi skal. Samt hvor lang, med hvem, hvor osv. (bageopskrift) (elevforudsætninger) For vi kan jo ikke gå igang hvis de ikke ved hvad det er de skal.
Da de så småt var færdige fik de selv lov til at skrive deres ord op på tavlen, det fungerede fint med 2 elever ved tavlen af gangen. Der var ind imellem noget tumult eller også kaldet larm. Men jeg synes selv at jeg havde godt styr på situationen og skabte hurtigt ro igen.
Så snakkede vi fælles på klassen om de ting der var skrevet på tavlen og jeg synes at det blev nogle rigtig gode argumenter i forhold til deres tanker, som vi kan bruge og relatere til senere i forløbet. (målet ER nået)
Tiden var timet perfekt, og bagefter kom min praktiklærer og sagde at hun synes jeg havde godt hånd om dem, og at hun var helt tryk ved at overlade dem til mig fra uge 3. Uha da- elsker at få ros, man bliver jo så glad.

Møde: (samarbejde)
Så var det tid til møde med idrætslæreren for 6.E's piger. Jeg blev sat lidt ind i eleverne vi lavede en skitse over de forløbne uger. Vi går begge på næste gang og fik planlagt hvordan vi gør med mulighed for ændringer undervejs - da disse timer virkelig kræver føling med eleverne og situationer der kan opstå.

I bund og grund har denne dag været rigtig god, og glæder mig nu til imorgen hvor 6.E skal søge viden på nettet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar