fredag den 27. januar 2012

Fredag D.27/1

Logbog fredag D.27/1
5.B
De elever der manglede at blive færdige med deres person fik lov at sidde og arbejde videre imens vi dannede grupper. Det eneste der var krav fra min side var, at der skulle være 5 grupper med 5 personer i hver, som kunne danne en god fremtidshistorie sammen. Den opgave tog de på sig, og fik sat i grupperne og begyndte at skrive om de relationer personerne havde til hinanden. Timen forløb stille og roligt. Jeg kan godt mærke at det bliver nemmere at skabe ro i klassen jo længere tid jeg er her. Men det er en rigtig hygge klasse, der elsker at få opgaver hvor der er mulighed for hyggesnak imens. Men de laver altså stadig noget produktivt selvom de snakker rigtig meget.
6.E
Jeg måtte justere lidt i min plan, da over halvdelen allerede var færdige. Så jeg valgte i dag at de skulle sætte sig i grupperne af 2 grunde. Den ene var at dem der så ikke var færdige med deres person kunne få hjælp til det sidste af sine gruppemedlemmer. Den anden var at de nu allerede får mulighed for at begynde at danne historier med deres personer sammen i gruppen. Her kunne jeg så gå ind og stille større faglige krav til de dygtigere elever.
Da alle grupper var godt i gang gik jeg ind i det andet lokale for at snakke med eleven fra i går. Jeg havde informeret støttelæreren omkring hvad jeg havde tænkt mig og hvorfor. Så jeg tog ham med ud på gangen hvor vi fik en snak omkring hvad han havde skrevet. Vi gennemgik sammen hans logbog for at se hvor det lige var at det er gået galt, og jeg spurgte hvordan jeg kunne hjælpe ham videre, hvad der var bedst for ham. Han forklarer hvad han mangler og konkludere at han ikke har tid nok. Jeg er villig til at give ham den tid han har brug for, hvis han gerne vil lave det. Det vil han gerne og fortæller hans ideer og planer. Drengen har forstået opgaven bedre end mange af de andre i klassen, så jeg synes det er rigtig ærgerligt at han nægter at deltage, for det vil virkelig blive godt. Men vi går sammen tilbage igen og jeg forklare støttelæreren hvad det er han gerne vil. Han vælger efterfølgende at sætte sig i sofaen og nægte at deltage. Her sidder han resten af timen. Det er nu taget op i teamet omkring hans væremåde her de sidste par uger. ALLE lærere er bekymret! Det er altså ikke kun i mine timer han nægter at deltage. Så vidt jeg har forstået er far nu indkaldt til møde sammen med eleven, klasselærere og leder fra skolen. De ved godt han har det rigtig skidt i øjeblikket, samtidig med at han tydelig viser det i sit kropsprog og attitude. Så det er jeg spændt på at se udfaldet af.
Vejledning
Jeg var til vejledning med min praktiklærer, hvor vi fik snakket omkring hvordan det går. Jeg har hele tiden været ærlig omkring de problemer jeg er støt på omkring undervisningen og klassen hvor hun så har hjulpet og guidet mig. Jeg har dog stillet spørgsmål til 3 elevers tilstedeværelse i specialklassen. Hun måtte være mig svar skyldig, da det handler om uenighed i teamet. Jeg forklarede hvad jeg havde observeret og hun kunne kun give mig ret i at de elever bør tilbage i distriktsklasse igen. Vi fik vendt og drejet diverse problematikker der har været undervejs og hun roste mig meget for min måde at håndtere dem på.
Nu tiltrængt weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar