fredag den 6. januar 2012

Fredag D.6/1

Logbog fredag D.6/1
6.E
Dagen står på ”fremlæggelser” af det emne eleverne har valgt sig ind på. Udvikling fra fortid til nutid og forestilling omkring fremtiden. Jeg vurderede at de havde brug for 10 min. til lige at repetere det de har fundet. Så igen lidt ændringer i planlægningen. Efterfølgende gik vi i gang. Jeg lavede en liste med rækkefølge over hvilket emne der skulle fortælles om. Alt dette forløb som planlagt og eleverne havde på hver deres niveau lavet nogle rigtig gode beskrivelser samt overvejelser omkring fremtiden for deres emne. Jeg gjorde hele tiden eleverne opmærksom på at der kom en lille test til sidst, så det var vigtigt at de lyttede godt efter.
Evaluering på ugen:
Jeg havde lavet ”tip en 13’er” med 13 spørgsmål omkring fremtiden som jeg viste de havde hørt svaret på, men også spørgsmål om mig, ting som de også tydeligt har fået af vide. Så målet for evalueringen var om de havde hørt efter, for de gange jeg har observeret har de fleste siddet i deres egen verden. Det gik hurtigt op for en del af eleverne at de måske burde have hørt efter. Da jeg lavede skemaet tænkte jeg om spørgsmålene var for lette – men åbenbart ikke. For der var mange fejl. Det viser tydeligt at eleverne er dårlige til at lytte til hinanden, og det tror jeg også er det der afspejler sig i alt den uro der generelt er i klassen. Men de har hver især fanget noget. Nogen mere end andre. Jeg har derfor tænkt mig at bruge Skinner i denne sammenhæng. Motivation via belønning. Det kommer sig af, at det først jeg blev spurgt om da jeg tog papirerne frem var ”er der præmier” Hvis jeg nu som det første på tirsdag, tager skemaerne med og tager op på klassen, omkring at lytte til lærer og også hinanden, samt at der igen på fredag og næste fredag og næste, vil være en ”tip en 13’er” og når eks. 10 elever har alle 13 rigtige gir jeg flødeboller. Ved ikke om det vil gøre gavne, men det er vel et forsøg værd?
Møde:
Efter timen havde jeg møde med Min praktiklærer Mette, hvor vi skulle planlægge program for 3.klasserne til på tirsdag. Jeg havde forberedt nogle ideer, og vi fik struktur og flere input med ind over.
Uge 1, en meget lærerig uge er slut og nu er det tiltrængt weekend. 
Annette

3 kommentarer:

  1. Kære Anette,
    I følge teorien burde adfærdspædagogik have god virkning især hvis det kobles sammen med relationspædaogik. Måske er der i dit tilfælde for lang tid til at præmien kommer

    SvarSlet
  2. Hvordan går det med jer andre???

    SvarSlet
  3. Hej Laura
    Ja det kan der nok være noget om... Måske hvis man så siger at for hver rigtig de har, får de et stykke slik. Så er der ikke så lang tid til præmien... Tænker at jeg vil prøve det af, og se om det har effekt - ellers må jeg prøve andre metoder.
    Annette

    SvarSlet