mandag den 9. januar 2012

Mandag D.9/1

Logbog mandag D.9/1
5.B:
Endelig kom jeg ind i 5.B, som er en ordinær klasse. Til stor glæde kunne jeg se at en af mine elever fra 6.E sad inde i klassen og tænkte med det samme integration. Dog kun i den første lektion.
Jeg kører samme forløb i begge klasser for at se på hvilke metoder man kan bruge, samt hvilke overvejelser man som lærer skal have med i sine forberedelser for at undervisningen kan fungere. Så vi startede med præsentation, og efterfølgende brainstorm. 10. min. med helt ro i klassen hvor eleverne sad hver for sig og skrev i deres kladdehæfte. Efterfølgende gruppesnak, hvor de delte deres tanker og skrev de relevante på tavlen. Her kunne jeg med det samme se at klassen sagtens kunne holde fokus på emnet, hvorimod i 6.E valgte at droppe det helt og fra start lave det fælles på tavlen. Der var meget larm, men som jeg snakkede med min praktiklærer om, så var det positiv larm. Og sikke nogle tanker eleverne i 5.B kunne fortælle om, det er virkelig noget vi kan bruge til de næste mange uger. Eleverne fik lidt af vide om de kommende uger og fik lektier for til næste mandag, hvor de skal læse et referat af filmen ”tilbage til fremtiden 1” da vi skal se 2’eren bagefter.
6.E, idræt piger:
Her kan man virkelig snakke om anderledes undervisning. Ned og hente eleverne, hvem kan være med, hvem har glemt tøj og så af sted. Niveau forskellen på de 8 piger er ekstrem. Og her skal man virkelig gå ind og differentiere. Vi skulle øve balance. Nogen havde ingen problemer og nogen kunne slet ikke og nogen lå midt imellem. Utålmodighed, grænser der skulle flyttes samt mestringsstrategier for i guder, der var en pige der skulle have vand hele tiden, blev svimmel, fik ondt i tåen. Men vi fandt da hele tiden en løsning. Som lærer at gå ind og tilgodese dem alle er en svær opgave. Men min praktiklærer formåede altså hele tiden at have ideer parat, eller også kom jeg med lidt input. Samtidig fik den ene elev en stor succesoplevelse. Hun startede med ikke turde at stille sig op på bommen. Og da timen sluttede endte hun med at stå og slås mod de andre og falde ned uden problemer. At se hendes ansigt viste da alt omkring glæden ved at være idrætslærer. De kommende uger skal jeg lave MBU med dem. Vi starter stille og roligt for målet her skal være fornemmelse for bevægelse til musik og til slut en serie der skal vises for deres lærer.
Annette

1 kommentar:

  1. Kære anette,
    det lyder som om du har nogle gode timer.
    laura

    SvarSlet