onsdag den 25. januar 2012

Onsdag D.25/1

Logbog onsdag D.25/1
6.E
Jeg startede ud med at skrive planen for dagen på tavlen. Så fik de deres logbøger tilbage hvor jeg gav dem stor ros for at have beskrevet rigtig flot hvad de har lavet i sidste uge. Så skulle vi i gang med at lave personer ud af karton. Jeg har hjemme lavet en skabelon af pap der er lavet 5 gange og limet sammen. På den måde bliver personen mere solid. Eleverne fik undervejs mulighed for at mærke forskel, og fik derfor klaring på hvorfor de skulle lave den så mange gange.  Jeg har en elev i 6.E, som jeg også har nævnt fra tidligere episoder. I dag begyndte han at protestere allerede inden vi gik i gang. I starten ignorerede jeg det, og støttelæreren blev ovre ved hans bord, da hans negative holdning og bemærkninger tydeligt påvirkede de andre. Han gjorde faktisk et forsøg på et tidspunkt men gav hurtigt op og kasserede sit arbejde, trods anerkendelse og ros fra andre. Timen forløb generelt roligt, og mange af de elever der i sidste uge var lidt i baggrunden kom mere på banen ved at de selv kunne arbejde med personen. Da vi skulle skrive logbog kom jeg ud i en episode med denne elev. Jeg gik rundt og stille fik eleverne på plads og klar til logbog skrivning. Det samme gjorde jeg med ham, men det ville han ikke, og svare igen. Her bliver jeg nød til at træde i karakter. Nu har han de sidste 3 uger nægtet at deltage, været negativ omkring det vi laver, generet de andre elever og kritiseret det de laver. Han bliver nød til at forstå at der er en grund til at jeg beder dem om at gøre nogle ting, og når jeg beder ham om at sætte sig på sin plads og skrive logbog, så skal han gøre det. Undskyldningen er så, at han ikke kan se hvad vi skal bruge det her til (at lave mennesker) da det ikke har noget med dansk at gøre. Jeg spørger ham så hvad dansk så indebære. Hvor han svare at der skal man lave opgaver og skrive og stave. Mit svar : ” godt, I har i dag fået den OPGAVE at lave en fremtidsperson, og I skal nu SKRIVE i logbog hvor I også skal STAVE ord.” (Jeg siger det alm. skal bare forstås som at jeg faktisk opfylder hans syn på hvad dansk er) På denne måde afslutter jeg samtalen og forlader ham så han kan skrive. Da klokken ringer gir han mig sit hæfte, og jeg beder ham om at vente et øjeblik. Det nægter han, og går ud af døren, jeg må bede ham om at komme tilbage da jeg faktisk skal snakke med ham. Drengen har skrevet ca. 7 ord der beskriver hvad han har lavet i dag og hvad han skal i morgen, og det vil jeg rigtig gerne rose ham for. Her stiller støttelæreren sig i døråbningen for at markere at jeg faktisk gerne vil sige noget til ham. Da jeg endelig får kontakt til ham virker han rigtig ligeglad, men da han høre ros lyser hans øjne pludselig. Denne dreng er så usikker på sig selv.
Jeg har fået tilbudt at han bliver fjernet fra klassen når jeg er der, men det har jeg takket nej tak til. Jeg synes helt klart han skal have mulighed for at gøre et forsøg på at deltage og så må jeg og støttelæreren så vidt det er muligt prøve at skabe de rammer der skal til for at han ikke spolere undervisningen for de andre elever. Anden mulighed er at han kan komme ned til min praktiklærer på lærerværelset og lave opgaver hvis det eskalere, så vi måske kan undgå at han forlader skolen, og det synes jeg er bedre. Hun har en helt anden indflydelse på ham, og det må vi benytte os af, så ikke at min praktik går ud over ham.
5.B
Her laver eleverne også personer, der er god uro i klassen. Det eneste jeg måtte gøre var at lave en hjælpeliste på tavlen. For de rendte rundt efter mig for at få hjælp. Hjælpelisten fungerede rigtig godt. Min praktiklærer har været en smule bekymret for hvordan det ville gå med 26 elever, og var lige nede for at sige hej, men gik hurtigt igen. Hun blev rigtig glad da hun efter timen hørte at det var gået rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar