torsdag den 19. januar 2012

Første uge med Hvid gruppe

Så er første undervisningsuge vel klaret! Det har været stor succes... :-)

Jeg har taget udgangspunkt i at de fleste af eleverne har vanskeligheder med at få flere beskeder på en gang, og direkte undervisning har derfor været den foretrukne gennem hele ugen. Derudover er der også taget højde for at mange elever ikke møder op, dvs. alt er skrevet ned (til eleverne og lagt på intra) og gentaget mange gange, for at nå flest muligt.

Jeg startede ud med at se en animeret kortfilm (eleverne har haft om kortfilm de sidste par uger), derefter fik de lov til at gå i nogle selvvalgte grupper. Grupperne fik hver en farve som hver indeholdt en opgave. Alle grupper fik løst opgaven, og der blev samlet op til slut i timen. opgaverne gik ud på at analysere det væsentlige i filmen, herunder tema, konflikter, vendepunkter og andre animationsfilm. På den måde fik eleverne set på hvad der var vigtigt for filmen, samtidig med de fik nogle relevante film til perspektivering (Animationsfilmen bliver opgivet til eksamen, derfor var det vigtigt også med perspektivering)

De efterfølgende dage fik vi talt om symboler og virkemidler i filmen. Primært om virkemidler. Det betød at vi så filmen igenne igen (!). På den måde fik dem der ikke havde set filmen første gang, set den. Undervejs blev filmen stoppet, og jeg gav eksempler på virkemidler. Alle var koncentrerede, og synes umiddelbart at det var interessant at se filmen igen.

Sidste dag for undervisning med kortfilm. Jeg har hængt 4 stykker farvet papir op i klassen, hvorpå der er skrevet: Lyd, klipning, farver og lys, samt billedbeskæring og perspektiv. Eleverne får derpå besked om at skrive lidt på hver af de farvede stykker papir (Jeg forventer ikke at alle skriver noget, men at de i det midste går rundt. Dette får de dog ikke at vide.) Alle elever når rundt og der er blevet gjort fornuftige overvejelser. Det bliver gennemgået sammen i klassen på 5. minutters tid. (Prøver så vidt muligt at differentiere undervisningen, for ikke at "tabe" dem der ikke kan sidde stille) I mellemtiden er der dog et par elever der er forsvundet. Jeg ved ikke hvor jeg skal finde dem, og overlader det til praktiklæreren at skrive en sms til dem. De dukker straks op, og er temmelig røde i hovederne... ;-) Gennemgangen går fint, og eleverne får næste opgave. Tip en 13'er! (Tak for ideen Anette)

Hver elev, eller dem der er mødt op, får udleveret et ark og får det udfyldt. De elever der er gået glip af noget af undervisningen igennem forløbet, har stadig en chance for at svare på de fleste af spørgsmålene, gennem de ark de også har fået udleveret. Jeg får besvarelserne tilbage, og lover dem flødeboller hvis nogen har 13 rigtige - der bliver udtrykt overaskelse og glæde... stor succes. Svarene får de i næste uge.

Til slut i timen får alle elever en tekst udleveret (efter ønske fra praktiklæreren). Den skal læses til onsdag i næste uge. (jeg forventer ikke at de alle får læst, og må se hvordan der skal planlægges :-/ ) Derudover får de at vide hvad der ellers skal ske mandag.

Jeg har en plan om at vise dem et diasshow om guldalderen, både indeholdende billeder, musik og et kort film klip. Derudover en tidslinje/historisk linje over guldalderen samt hvorfor og hvordan guldalderen "opstod". Varende omkring 10-15 min.
Jeg tror at det vil fastholde eleverne med de forskellige virkemidler/undervisningsmidler, og skabe interesse for et ellers "halvkedeligt" emne...

Glæder mig til at høre fra nogle af de andre...!!! ;-)

Kan man i øvrigt lægge dokumenter her på bloggen? Jeg har da en masse jeg gerne vil dele (undervisningsplan og opgaver til eleverne...)

Hilsner herfra...

1 kommentar:

  1. Det lyder vildt spændende. Står du helt alene eller er der også støttelærer på?
    Godt du kan bruge tip en 13'er det er stor succes hos mig. Laura rådede mig dog til ikke at lægge beløningen for langt ud i fremtiden. derfor valgte jeg at give 1.stk slik pr. rigtig svar, så præmien kommer med det samme.
    Ideen omkring de forskellige farver papir lyder da vildt god. Er det så forskellige ord på hvert papir, eller? Tænker nemlig det ville være godt til mine elever.
    Annette

    SvarSlet