torsdag den 12. januar 2012

Godt nytåralle mand!!!

Så må det vidst være min tur til også at bidrage med lidt fra praktikken... :-)

Og tak Anette for dine fortællinger omkring de erfaringer du gør dig, skønt at høre du har en god praktik.

Jeg er jo på Falsters Lilleskole i Hvid gruppe (8.-10. klassetrin). Jeg har netop i dag afsluttet 2. uge, og det er bare gået så fint. Jeg har ikke selv stået for undervsiningen endnu, men i steder fungeret som hjælpelærer og observant. Dette var en aftale fra starten mellem mig og praktiklærer, idet jeg ikke tidligere har haft noget observation og ønskede dette. Det er rigtig dejligt at se en anden lærer arbejde og blive inspireret.

Eleverne har i løbet af de sidste 2 uger haft emne om kortfilm. Praktiklæreren har stået for at vise dem flere kortfilm, hvorefter eleverne har skullet arbejde med kortfilmene gennem en analyse som læreren havde udarbejdet (i samarbejde med mig).

Forløbet er gået godt, og eleverne har lært noget. Vi har netop i dag lavet en opsamling på den ene af kortfilmene, hvor eleverne i grupper skulle fremlægge hver deres del af en analyse. (fx. Personer, tema/budskab, berettermodel, morale osv.) Det fungerede godt og alle eleverne havde noget at bidrage med.

Det er en lidt speciel gruppe, forstået på den måde at eleverne tidligere har haft for løse rammer, og derfor har svært ved at fastholde koncentrationen, samt deres faglige niveau generelt er for lavt blandt især 9. og 10. klasseeleverne. Jeg har derved også gjort mig nogle tanker vedr. professionsopgaven:


  • Undervisningsdifferentiering: De yngste elever er fagligt dygtigere end de ældre, grundet elevernes "historie" på skolen. Eleverne arbejder alle med det samme materiale. Hvordan kan materialet bedst muligt differentieres så det passer til elevernes forudsætninger, samtidig med at der tages hensyn til eleverne der skal til eksamen til sommer?

  • Hvad gør man når eleverne ikke gider? Flere elever gider ikke arbejde og kommer ofte meget for sent. Deres mentalitet omkring skolen og deres klasselokale er mildt sagt dårligt, klassen roder og eleverne tager sig ikke sammen.

  • Hvordan fanger man elevernes interesse? Og herigennem motivation?

Mange tanker er i spil, og jeg synes lige pt. at 6 uger i praktik er alt for lidt til at kunne opnå at få et reelt resultat af ovenstående. Krise...


Nå men det skal nu nok gå alt sammen...


I næste uge tager jeg fat på en animeret kortflim, som jeg håber og tror på fanger elevernes interesse. Vi kommer til at snakke om temaerne i filmen, som især drejer sig om venskaber. Derudover forestiller jeg mig at filmen fanger deres interesse omkring aktiviteterne i filmen, og jeg tror vi kan få en god diskussion igang. Eleverne skal efterfølgende lave nogle plancher til deres klasse, hvor der på disse er en analyse af filmen.


For lige at runde eleverne klasselokale af, er der mulighed for nogle gode rammer. Dog bærer klassen præg af ikke at være passet på, og eleverne har ikke umiddelbart tænkt sig at ændre på dette. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal tage udfordringen op og tage en oprydningsdag, hvor eleverne rydder op! Det bliver overvejet... Hvis det bliver aktuelt, forestiller jeg mig også som du, Anette, en belønning i enden, så eleverne har noget at se frem til efter det sure arbejde.


Så har hele klassen ellers været til uddannelsesmesse i Bella Centret, jeg var selvfølgelig også med. Det var en rigtig god oplevelse og jeg fik et klart indtryk af at de fleste af eleverne er selvstændige og meget interesseret i hvad de skal efter folkeskolen. Læreren og jeg fik også talt lidt om klassen generelt, og fik ellers talt lidt mere om de kommende uger.


Det var en lang smøre fra mig, more to come...

1 kommentar:

  1. Hej Pil
    Skønt at høre lidt fra andre herinde også.
    Annette

    SvarSlet