onsdag den 1. februar 2012

Onsdag D.1/2

Onsdag D.1/2
6.E
Støttelæreren var syg, så der var vikar på, og det kunne mærkes. Da Ellen gik efter læsebånd, fik jeg hurtigt ro på klassen. Skrev punkter på tavlen og forklarede hvad der skulle ske. Vi er nu gået i gang med at lave handling til vores historie. For at alle elever deltager i gruppearbejdet havde jeg valgt at første time skulle bruges på individuel skrivning/tegning, hvor de så i 2. time skulle arbejde i grupper hvor de skal tage et billede eller tekst fra hver person og inddrage i deres historie. Man kunne godt mærke på eleverne at der var vikar i klassen, så jeg skulle tysse på dem mere end jeg plejede. Under gruppe arbejdet gik vikaren ind ved siden af med dem som plejer at være derinde. De andre blev hos mig. Jeg kunne godt mærke at de havde svært ved at blive enige om historien, hvor jeg måtte ind og hjælpe dem til at lytte til hinanden. Jeg har fortalt eleverne klart og tydeligt at de skal bruge dette til deres billede historie og jeg tror at de er nået dertil nu, hvor de gerne vil have det færdigt.
Jeg havde en enkelt episode med den elev fra sidste uge. Han ville ikke lave det de skulle og søgte efter at få mig til at blive gal. Jeg gav ham 2 valg. 1. han kunne lave det de andre gør. Eller 2. han kunne gå ned til Ellen på lærerværelset og lave opgaver dernede. Han ville have jeg skulle sende ham på kontoret. (for så slipper han jo helt for at lave noget) Jeg fortæller at det ikke er en mulighed, og gentager igen de muligheder han har. Han vælger at gå ned til Ellen på lærerværelset. 5 minutter efter kommer Ellen og eleven tilbage og det viser sig at han gerne vil det vi skal. Jeg tager en snak med ham omkring hvad det går ud på, og at jeg faktisk synes at det han har lavet indtil videre er rigtig godt (for det er det) Jeg tilbyder endnu engang at han kan få mere tid og det tager han imod. Om han så får lavet noget vil tiden vise. Men han fik da lavet lidt mere på sin historie, så det er jo alligevel et fremskridt.
5.B
I går tirsdag gik 5.B i gang med at lave kulisser til deres historier. Og hold da op hvor kan de bare snakke. Denne klasse hygger sig gevaldigt i hinandens selskab og tager virkelig godt imod de opgaver jeg giver dem. Som der sikkert vil være i enhver klasse var der også her lidt opstarts kaos både tirsdag og i dag onsdag, men de tager det pænt selvom man må hæve stemmen engang imellem for at få deres opmærksomhed. Men jeg kan allerede nu komme med den konklusion ud fra dette forløb. Hvis jeg skal lave et forløb omkring æstetiske lærerprocessor igen, vil det blive i en fordybelses uge/emneuge, for det tager alt for lang tid at komme i gang og pakke sammen, og netop når eleverne er godt i gang, så skal de pakke sammen. Så det hæmmer lidt processen føler jeg. Men eleverne formår dog alligevel at komme frem til nogle rigtig gode resultater.
Forskelle indtil videre:
Samarbejde 5.B er rigtig gode til at samarbejde hvor 6.E har svært ved at sætte sig ind i andres ideer og tanker.
I gang fasen. 5.B er blevet sat i gang med den holistiske tilgang. I 6.E måtte jeg gå analytisk til værks, da eleverne havde store behov for at få en ting af gangen.
Forarbejdet. I 6. E er der virkelig gået i dybden i forarbejdet for at de har kunnet sætte sig ind i dette fremtidsemne, hvor 5.B kom frem til det samme på ganske få lektioner.
Gruppe inddeling
Jeg har på forhånd valgt grupperne i 6.E for at kunne differentiere og få det til at lykkedes. Hvor 5.B har dannet grupper ud fra deres personers identitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar