torsdag den 2. februar 2012

Torsdag D.2/2 En dag med slag

Logbog torsdag D.2/2
6.E
Jeg har sørget for kamera og computere til at eleverne nu kan lave deres billede historie. Støttelæreren er igen syg, så der er vikar på som støtte. Jeg startede med at skrive på tavlen dagen plan. Efterfølgende skrev jeg på tavlen hvad billede historien skulle indeholde. Eleverne gik i gang. Vikaren i dag var meget mere aktiv end hende igår (måske fordi hun også er lærerstuderende) Så hun fornemmede hurtigt hvor der var brug for hjælp og hvad opgaven gik ud på. Det var igen i dag svært for nogle grupper at komme til enighed, så det skaber hurtigt nogle konflikter.
En gruppe med 3 piger har fra start haft svært ved at samarbejde. Jeg har hele tiden været inde og hjælpe dem til en løsning, men i dag gik det helt galt. De diskuterede voldsomt omkring noget og jeg vælger derfor at blande mig for at finde ud af hvad problemet er. 2 af pigerne vil begge tage et billede men af hver sin ting. Jeg spørger så hvorfor de ikke tager et billede hver og så bruger begge billeder til deres historie. Den ene pige begynder at græde. Jeg prøver at finde ud af hvorfor, men hun blokere helt (det skal lige siges at denne pige har villet styre ALT hvad de skulle lave fra start, og er blevet sur hvis hun ikke har fået sin vilje) Nu er de så ved at skulle lave det endelige resultat og da en af de andre piger har udviklet sig enormt i denne proces og pludselig fået flere ideer samt mod til at fortælle dem, sker der et sammenstød. Den sidste pige er ny pige i klassen og følger bare med de andre. Hvad gør man lige her? Den dominerende pige nægter nu at arbejde sammen med de andre, og jeg får hende ikke til det. Så tænker at de to andre piger laver deres historie og så må hun lave sin egen. Efterfølgende kan jeg godt se at disse elever slet ikke tænker på den logiske måde vi andre gør. Så derfor har de netop rigtig svært ved at finde en løsning på egentlig så simpelt et problem.
Der kan nå at ske meget i 2 lektioner. Jeg oplevede for første gang i praktikken 2 elevers udad reagerende adfærd. Jeg havde lige siddet og hjulpet 2 drenge R og M som var i gruppe sammen og gået 4 meter væk og sat mig for at hjælpe en anden elev. Pludselig hører jeg R råbe advarende til M at han er ved at blive sur. Her reagerer jeg og kigger op. Uden at jeg når at gøre mere, begynder R at slå på M som sidder og griner. Da det går op for M at R slår for alvor, får han et koldt blik og begynder at slå igen. Jeg er her på vej over imod dem, mens jeg råber at de skal stoppe. Drengene står nu og tæsker løs på hinanden, og jeg kan ikke komme i kontakt til dem, så per refleks går jeg imellem mens jeg skaber kontakt til R da jeg ved jeg bedst kan få ham fjernet fra situationen. R stopper med det samme efter at ramme mig på armen, imens M får afsluttet hans slag på mig, og går ud af klassen (han har før forladt klassen for at styre hans temperament) jeg får ro på R og henviser ham til hans plads, hvor efter jeg åbner døren ud til gangen til M. Da jeg spørger hvad der skete, får M igen et helt koldt blik i ansigtet og går ned af gangen, imens han sparker og slår til ting. Jeg ringer med det samme efter Ellen, som beder mig om at blive, og få ro på klassen (de har normalt en alarm person de kan ringe efter når sådan noget opstår, for man må ikke forlade klassen) en 3. elev vil løbe efter M, men jeg får ham hurtigt med ind i klassen igen, og får ro på. Ellen er der i løbet af et split sekund. Og overtager situationen med R og M. Hun har fundet M, og får en forklaring på hvad der er sket fra begge parter. Og de ender begge tilbage i klassen til slut til fælles afrunding af dagen. Dog sure og med armene over kors.
Årsag:
Et børneprogram på ramasjang der hedder specialklassen er årsag til mobning. M mener åbenbart at der er ligheder mellem en af dukkerne fra programmet og R, og driller/mobber ham rigtig meget med det, fordi M synes det er morsomt. Det er ikke første gang at M har sagt sådanne ting til R. R har efterfølgende fået redskaber såsom at advare inden han bliver sur, hvilket han gjorde men hvor M ikke respekterede det. Dette gør at Ellen giver M en god skideballe (hun var virkelig vred) da han skal holde op med at tricke ham, til at blive gal, når R faktisk forsørger at advare først.
Ellen og jeg snakkede om situationen bagefter. Jeg er godt selv klarover at det var rigtig dumt at gå imellem de 2 drenge, men jeg handlede da det hele gik så hurtigt og tænkte først over konsekvensen bagefter.
Denne situation er ikke noget der får mig til at miste modet. Jeg har ingen blå mærker eller noget. Men jeg er sikker på at hvis det sker igen, vil jeg da klart tænke over hvad konsekvensen er for mig inden jeg stiller mig imellem.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar