fredag den 10. februar 2012

Fredag D.10/2

Logbog fredag D.10/2
Ellen afspasere, så jeg har haft en vikar i hælene hele dagen.
5.B
Eleverne arbejdede videre med deres historie. Jeg kan godt se at de nok skal bruge første time efter ferien også. Selvom det ikke var planlagt. Timen forløb fint, igen med nogle arrangageret elever. Jeg satte vikaren til at hjælpe hvor der var behov, og gå og spørge ind til hvad de laver, så eleverne får mulighed for at sætte ord på deres tanker og det de laver.
6.E
Dagen står på evaluering. Jeg har forberedt spørgsmål til en omgang jeopardy, hvor der er forskellige kategorier af de ting vi har arbejdet med. Eleverne lavede drenge og pigehold og var klar til kamp. Jeg testede dem her på deres viden omkring film, søgen på nettet, de forskellige produktioner, indhold af billede historie og om de har lyttet til hinandens fremlæggelser (dette havde jeg informeret dem om i går)jeg må konkludere at eleverne er gode til at huske facts, men de er enormt dårlige til at forholde sig til hinanden. Selve det faglige har de fleste fanget, men når det handlede om noget de andre havde lavet, sagt eller gjort havde ingen nogen erindring omkring det, andet end dem fra grupperne selv. Det her ses desværre rigtig tit når det omhandler børn med specielle behov (har jeg hørt men mangler kilde) men at de ikke har udviklet det at have forståelse for andre, empati eller kunne forholde sig til noget de andre end dem selv siger. Men jeg må så sige at de hurtigt under spillet godt opfangede at de ikke skulle råbe i munden på hinanden, for så fik modstanderholdet jo svaret (og det var svært for rigtig mange af eleverne)men der var ingen problemer trods det.
Til anden time havde jeg lavet et spørge ark (evaluering til mig selv) her udnyttede jeg at jeg havde vikar og støttelærer til rådighed, så de sad med de 2 elever der slet ikke kan skrive/stave og hjalp så det blev rigtige besvarelser. Imens gik jeg rundt til de forskellige der bedte om hjælp. Nogen blev hurtigere færdige end andre. Nogen fik besked på at formulere sig bedre (jeg kender dem snart så godt at jeg ved hvilke elever jeg godt må stille større krav til) andre fik besked på frilæsning fordi jeg godt ved at de har besvaret det så godt de kunne, eller også hjalp jeg dem videre.
Jeg kunne godt mærke på eleverne at de næsten allerede var gået på vinterferie, og nogen troede at det var ok at pakke sammen 10 min. før tid. Hvis en satte sin stol op, skete der en kædereaktion i klassen. Jeg prøvede hele tiden at sige til en af gangen hvad de skulle, eller blot bede dem om at sætte sig på sin plads, men det var rigtig svært at få ro på klassen. Jeg havde en sidste besked jeg gerne ville sige inden klassen gik, og til det ville jeg gerne have ro. Da klokken ringede var der stadig nogen der ikke mente de burde tage plads, så jeg meddeler at jeg har masser af tid. Og at vi ikke kommer videre før de har sat sig igen. Her ender det med at 2 elever synes det er morsomt og at jeg ikke må holde dem tilbage efter klokken har ringet. Her forklare støttelæreren at det har de helt misforstået og at de bare skal gøre som der bliver sagt. Den ene elev (ham der har været mange problemer med) mener stadig ikke at dette indebære ham, så det ender med at resten af klassen prøver at få ham til det, hvor han så til sidst sætter sig på sin plads. Det eneste jeg faktisk ville sige var ”god vinterferie” så det gjorde jeg og eleverne fik fri.
Jeg synes det igen igen og har været en god og lærerig dag. Nu er det tiltrængt vinterferie !
GOD VINTERFERIE !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar