tirsdag den 7. februar 2012

Skole/hjem samtaler

Skole/hjem samtaler D.6/2
Til disse samtaler fandt jeg et par fokus områder.
Social arv, Sikker base, For høje forventninger, Forældre der kæmper en kamp med systemet for deres barn.
Det var generelt nogle rigtig flinke forældre, og jeg præsenterede mig hver gang og spurgte om lov til at være tilstede med den mulighed at jeg sagtens kunne forlade lokalet, men alle var flinke og forstående over for min uddannelse. Trods at disse samtaler ikke lige er de mest skånsomme.
Det var tydeligt for mig at se at der i nogle tilfælde er tale om den sociale arv. Man kan se at elevernes problemer, holdninger, væremåde, adfærd, usikkerhed mm kommer et sted fra. Desværre så jeg 3 tilfælde hvor det var så tydeligt at andre søskende også er i problemer. Der var en tydelig råd tråd, omkring at disse elever mangler ”en sikker base” (bowlby?) der er ingen opbakning hjemmefra, der er forventninger, men ingen opbakning. Jeg støtte på et forældrepar der ville have at ellen skulle presse deres datter mere fagligt, hvor at ellen måtte forklare at det gør hun også men at deres datter ikke KAN presses mere end hun bliver. Men det skulle hun altså. Jeg mødte også et forældrepar, der bakker deres barn op i alt hvad der sker for at se fremskridt. De følger skolens/lærernes råd hjemme, og dette har resulteret i at denne elev er rykket markant. Han er nu integreret i distriksklasser for at få noget mere almen viden end blot dansk, mat og engelsk. Han har også geografi, religion og tysk på 7. klasses niveau og dette er uden de store problemer. Forældrenes eneste problem er det system der ligger for børn med specielle behov, da de har været rigtig uheldige at få en ppr konsulent der ikke virker særlig interreseret i deres sag. Men de kæmper og det er tydeligt.
Jeg fandt ud af at selvom det er svære ting der skal siges til forældrene så er det utrolig vigtigt at være forberedt og vide at der er en grund til at man siger disse ting. Det har et formål, og det formål SKAL føre hen til noget positivt. Det er jo elevernes fremtid vi taler om.
Eks.:
”Jeg bliver så gal når du sidder til undervisning og virker ligeglad. Du gør dig ikke umage, og skriver bare hurtigt noget og så tror du det er godt nok. Ved du hvad, det er det faktisk ikke. Du tror du gør mig tilfreds, men nej jeg er faktisk ikke tilfreds. Bare fordi du er kommet i speciel klasse, er det ikke ensbetydende med at du kan hvile på lauerbladende, og dovne den. Du spilder simpelthen din tid, og det er rigtig ærgerligt. For jeg VED at du kan meget mere. Du indeholde SÅ meget godt, og du har så mange ideer og tanker som du sagtens kan udtrykke, og det er rigtig ærgerligt at du ikke gider og tror du ikke behøver. For du kan godt. Jeg ved du kan! ”
Ellen var gal da hun sagde dette. Men hun vendte det til noget positivt. Der var en grund til hun sagde disse ord til denne elev, for der lå en positiv intention bagved. Og så længe man husker på at der er et mål med de ting man siger til disse samtaler, så det bliver til noget positivt. For man er nød til at tænke positivt for at skabe læring.
Så det var rigtig lærerigt at få lov til at deltage i skole/hjem samtalerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar