fredag den 3. februar 2012

Fredag D.3/2

Logbog fredag D.3/2
5.B
Eleverne skulle i dag lave deres bygninger færdige. Jeg er positivt overrasket over hvor flotte deres ting i blevet i forhold til hvor lidt tid de har haft til det. Samt deres tanker bag deres færdige produkt. I dag havde jeg svært ved at trænge igennem da vi skulle til at rydde op og mange gik slet ikke i gang. Disse elever har alverdens tid til sludder og hygge. Så i dag talte jeg ned fra 60, og så skulle alle have ryddet op, sidde på deres plads og skrive logbog. Her så man pludselig eleverne få krudt bagi og det gik stærkt. Så i bund og grund en god dag, og målet for ugen om produktion af fremtidsbygninger, samt fantasi og historie opbygning er lykkedes. Næste uge skal historien så skrives og der skal sættes billeder på.
6.E
Vikar på i første time, og Ihh hvor jeg godt kan mærke på eleverne at det ikke er en af de selvvanlige lærere som de er trykke ved. Det er i dag sidste time hvor vi skal arbejde med fremtidshistorien. Jeg har kunnet mærke på dem at de er ved at blive lidt trætte af det, og i dag var der en elev der pænt rakte hånden op og sagde det. Jeg tog det positivt og meddelte at det er sidste time vi skal lave på det og at vi i næste uge skal fremlægge det for hinanden. Jeg skal dog lige have ordentlig struktur på hvordan det skal gribes an!
Der har som sådan ikke været nogen skandaler i dag. Jeg har dog haft en del problemer med en elev gennem de sidste par uger (jeg er ikke den eneste) som ikke ville gøre hvad der blev sagt. Han nægter at deltage, jeg giver ham altid 2 muligheder, men han vil ikke. I denne time gik han i stedet ind i det andet lokale hvor han generede en anden gruppe. Da jeg bad ham gå ind på sin plads, nægtede han. Jeg blev ved, hvor stemmelejet stille hævede sig. Han var bedøvende ligeglad. Så jeg meddelte at hvis han ikke gik der ind, måtte jeg jo ringe efter Ellen. ”uhh ha, hvor bliver jeg bange” var hans ord. Dette gjorde at jeg inderst inde fik et lille smil på læben, for i guder hvor han prøver at få mig til at skælde ud og sende ham på kontoret (så han slipper for at lave noget) men klokken ringede og deres selvvanlige støttelærer kommer ind af døren, og så kom knægten i sving og gjorde hvad der blev sagt. (dog med en negativ attitude) Ellen kunne dog se at jeg havde ringet, og rundede kort klassen, men gik hurtigt igen.
Jeg har snakket med Ellen omkring denne elev, for personligt synes jeg det er rigtig ærgerligt at han altid skal være på tværs, da de ting jeg har set fra ham er yderst brugbare og rigtig fornuftige. Men han er så usikker på sig selv at han er bange for at fejle. Ellen fortæller nu at hans far har efterspurgt noget mere faglighed så hans dreng kan blive dygtig, men som Ellen siger så kan de jo ikke tvinge ham og trække det faglige ned over hovedet på ham. Når han nægter at deltage og melder sig ud, kan de ikke rigtig stille mere op. Lærerne prøver, de giver ham rigtig mange chancer, mange tilbud, generelt rigtig mange resurser på denne elev, men selvom han lover at han nok skal ”tage sig sammen” så kan der gå 2 min. og så er han tilbage igen. Jeg ser rigtig meget frem til supervisionsmødet på mandag hvor netop denne elev skal tages op. For hvad er fremtiden egentlig for denne dreng? Han fortalte mig at han ville være vinduespudser, for så kunne man nøjes med at vaske et par ruder på en dag og så holde fri resten af tiden. Men at han tager en dag af gangen.
Men for at vende tilbage til forløb om æstetiske lærerprocessor, så kan jeg allerede nu konkludere at hvis man skal lave et sådan forløb en anden gang vil jeg aldrig ligge det timemæssigt som det har ligget i min praktik. Jeg ville bruge en fordybelse suge, hvor eleverne har 6 lektioner i træk til at fordybe sig. Jeg synes der er blevet brugt rigtig meget tid på oprydning mm. Og det hæmmer en del.
Nu, tiltrængt weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar